12 maj 2012

Proteinpannkakor

Dagtid sitter jag rätt mycket på biblioteket just nu, och feg som jag är törs jag inte lämna hörnet av rädsla för att någon ska sno min laptop eller muta in sig på min fönsterplats med eluttag. Lunch blir därmed lite av ett bekymmer om man inte vill äta sallad varje dag...men jag testade att göra pannkakor med proteinpulver och de funkar riktigt bra kalla! De är lite torra så man får äta dem med bär eller dricka mycket vatten till...

Jag har experimenterat rätt mycket med mitt proteinpulver, eftersom jag köpte tre kilo av WNTs sukralossötade vaniljvariant av misstag, det smakar rätt vidrigt men sukralos funkar (till skillnad från de med aspartam) att hetta upp utan att det smakar ännu vidrigare :D

Recept proteinpannkakor 

1 dl proteinpulver
½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 nypa salt (för att balansera sötman)
1 klick vetesurdeg (kan säkert uteslutas om man inte har en puttrande i kylen)
1 dl mjölk
2 ägg

Någon tesked smör, olja eller margarin för att smörja pannan

1. Blanda de torra ingediensera. Rör ut med mjölken. (tillsätt ev. mer mjölk om det blir väldigt tjockt, olika proteinpulver löser sig som bekant olika bra)
2. Vispa till en slät (rätt tjock) smet.
3. Arbeta in surdegsklicken.
4. Tillsätt äggen, vispa ihop och låt smeten svälla ca 15-30 min.
5. Smält matfettet i teflonpanna, stek pannkakorna, det blir ca 4 stycken

Gör man 4 stycken är värdena 125 kcal, 11 g protein, 10 g kolhydrater och 4 g fett/pannkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar